Poradnik shopoholiczki – prawa konsumenta w pigułce

Będąc wczoraj w kiosku natrafiłam na ciekawą publikację. Niosąc więc w torbie ELLE i Twój Styl, zakupiłam jeszcze poradnik “Prawa konsumenta”, bo przy mojej tak dużej ilości zakupów coś czuje, że znajomość takich przepisów może mi się przydać, i każdej blogerce również polecam lekturę.

Prawa konsumenta

Prawda jest brutalna, dzień w dzień sprzedawcy i przedsiębiorcy… nabijają nas w butelkę! Wykorzystują naszą naiwność oraz nieznajomość prawa konsumenckiego. My jako konsumenci jesteśmy bezbronni razem ze swoją niewiedzą. Wiele razy miałam sytuację, w której dobrze wiedziałam, iż ktoś nieźle wkręca mi jakieś bajki, ale niestety, nie byłam w stanie tego na “gorącym uczynku” udowodnić. I pewnie nadal trwała bym w tym stanie nieznajomości prawa, gdyby nie mała zielona książeczka, którą wypatrzyłam podczas kupowania czerwcowych wydań ELLE i Twojego Stylu. Książeczka o bardzo wymownej nazwie “PRAWO KONSUMENTA“.

Prawa konsumenta

Prawa konsumenta

Robię dużo zakupów szczególnie przez Internet i sama wiele razy wpisywałam do wyszukiwarki zapytania typu zwracanie towarów zakupionych przez Internet czy to jak wygląda kwestia reklamacji takich towarów. Zielona książeczka wszystko wyjaśniła mi czarno na białym.

Prawa konsumenta

Prawa konsumenta

Wybrałam dla Was najciekawsze fragmenty z tej książeczki, polecam wszystkim też zakup jakiejkolwiek publikacji związanej z prawami konsumenta, ewentualnie lekturę internetowych artykułów. Jeżeli macie jakieś ciekawe historie związane z walką o swoje prawa to piszcie, to samo jeśli znacie inne ciekawe przepisy, jakimi rządzi się prawo konsumenta.

  • Praktycznie każdy produkt kupiony przez Internet można oddać w ciągu 10 dni, bez podawania przyczyny. Jeżeli kupimy buty i okażą się za małe, swobodnie możemy je odesłać i żądać zwrotu pieniędzy
  • Jeżeli kupujemy przez Internet jakiś sprzęt, to mamy prawo żądać instrukcji obsługi w języku polskim
  • Jeżeli po zakupie okaże się, że towar nie nadaje się do takich celów, do jakich miał służyć – ryzyko takiego stanu ponosi sprzedawca. Przykład: buty zimowe zaczynają przemiękać, w takiej sytuacji powinniśmy dochodzić swoich praw i składać reklamację, nie dajmy się zbywać w takiej sytuacji
  • Kupujący traci uprawnienia  wynikające z niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową, jeżeli nie zażąda naprawy, wymiany lub obniżenia ceny przed upływem 2 m-cy od stwierdzenia niezgodności towaru z umową
  • W przypadku sprzedaży rzeczy używanej konsument także korzysta z uprawnień wynikających z niezgodności towaru z umową
  • Każdy z nas dostaje na swoją pocztę spam. W większości przypadków tylko kasujemy wiadomości i nie podejmujemy innych kroków, ale warto wiedzieć, że zgodnie z art. 10 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną, zakazane jest przesyłanie niezamówionej informacji handlowej. Działanie takie wbrew temu zakazowi może pociągać za sobą dotkliwe konsekwencje dla wysyłającego
  • Przetwarzanie naszych danych osobowych powinno być (pomijając pewne wyjątki) zakończone z dniem rezygnacji z korzystanie z danej usługi świadczonej drogą elektroniczną. Czyli jeżeli skończyliśmy korzystanie z usług jakiegoś dostawcy Internetu czy telewizji kablowej, to nie ma prawa on, po zakończeniu przez nas korzystania z ich usług, wysyłać do nas informacji np. o konkursach albo nowych promocjach
  • Jeśli bierzemy kredyt konsumencki to warto wiedzieć, że łączna kwota wszelkich opłat dodatkowych, prowizji itp. nie może być większa niż 5% zaciąganego kredytu
  • Jeśli chcemy wcześniej spłacić kredyt to mamy do tego pełne prawo. O tym zamiarze powinniśmy poinformować bank najpóźniej na 3 dni przed dokonaniem spłaty. Bank nie może odmówić nam wcześniejszej spłaty kredytu. Za wcześniejszą spłatę kredytu bank nie ma prawa pobierać żadnych prowizji
  • Rzecznika Praw Konsumentów najłatwiej znaleźć na stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Urzędów uokik.gov.pl
  • Do zadań rzecznika praw konsumenta należy bezpłatne poradnictwo konsumenckie, składanie różnych wniosków, występowanie do przedsiębiorstw w sprawach ochrony praw konsumentów, współdziałanie z różnymi organami jak np. organizacje konsumenckie

 

 

 

 

Comments

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

CommentLuv badge