Czy zastanawiałeś się, w jaki sposób firmy działające w Internecie badają rynek? Wejdź i przeczytaj, na czym polega ad-tracking i dlaczego firmy go wykorzystują. Ad tracking jest wykorzystywany w badaniach rynku od dziesięcioleci. Na czym to dokładnie polega?
Na czym polega ad-traking?
Podczas gdy zbieranie informacji o wynikach reklamy wiązało się kiedyś z przeprowadzaniem badań i ankiet, obecnie śledzenie reklam odbywa się głównie online. Badanie rynku może być przydatne dla firm z wielu dziedzin. Jedną z takich jest branża hazardowa, gdzie topowa polska marka taka jak Ice Kasyno może badać Twoje potrzeby i oczekiwania, aby lepiej dopasować do Ciebie swoje usługi. Dowiedz się, czym jest śledzenie reklam, jak marketerzy śledzą użytkowników i dlaczego korzystanie z bezpiecznej przeglądarki może pomóc uniknąć śledzenia w sieci.
Czym jest śledzenie reklam online?
Śledzenie reklam online to proces zbierania danych i spostrzeżeń na temat wydajności kampanii reklamowych online. Wykorzystując pliki cookie, unikalne adresy URL, piksele śledzące i inne metody, firmy mogą gromadzić dane na temat interakcji ludzi z ich kampaniami reklamowymi w Internecie. Dane te są następnie analizowane w celu uzyskania informacji o rynku i klientach oraz wykorzystywane do tworzenia ukierunkowanych reklam.
Obecnie, dzięki ogromnej ilości danych, które codziennie pojawiają się w Internecie, śledzenie ruchu w sieci to wielki biznes. Google, jedna z największych na świecie firm zajmujących się reklamą internetową, ma własną usługę śledzenia reklam online — Google Analytics — która jest wykorzystywana przez witryny internetowe i firmy do uzyskiwania informacji o tym, w jaki sposób ludzie korzystają z ich kampanii reklamowych i innych treści online. Jeśli masz konto Google, firma ta prawdopodobnie śledzi Twoją aktywność cyfrową przez cały dzień, każdego dnia.
Wszystkie te nowe dane pozwalają firmom kierować do Ciebie reklamy, aby skuteczniej przyciągnąć Twoją uwagę. Kliknąłeś czy nie kliknąłeś? Jak długo oglądałeś reklamę wideo, która została załadowana przed rozpoczęciem filmu na YouTube? Czy odwiedziłeś tę witrynę, która jest podobna do innej, którą odwiedziłeś wczoraj? Internetowe systemy śledzenia reklam szukają odpowiedzi na te i inne pytania. W rzeczywistości niektóre firmy śledzące reklamy online mogą nawet chcieć odpowiedzieć na te pytania za użytkownika.
Jak firmy śledzą Cię w sieci?
Czasami może się wydawać, że reklamy rzeczywiście śledzą Cię w Internecie. Czy zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego dostajesz reklamy związane ze swoimi wyszukiwaniami? Być może szukałeś lub czytałeś artykuł o tym, jak włączyć do swojego dnia więcej ruchu, a potem nagle zacząłeś wszędzie widzieć reklamy sprzętu do domowej siłowni. Taki jest efekt śledzenia reklam online.
Aby wiedzieć, które reklamy dostosować do Ciebie, firmy takie jak Google, Facebook i Amazon śledzą Twoją aktywność w sieci na wiele sposobów. Najbardziej podstawowym i najczęściej stosowanym przez reklamodawców narzędziem śledzenia online są reklamowe pliki cookie.
Ciasteczka to małe pliki zapisywane przez przeglądarkę internetową i przechowywane na urządzeniu użytkownika. Większość witryn internetowych korzysta z plików cookie, dzięki czemu urządzenie użytkownika oraz jego adres IP są zapamiętywane przy kolejnych wizytach w witrynie. Może to być bardzo pomocne, gdy na przykład użytkownik chce ponownie zalogować się do witryny, ale nie chce ponownie wpisywać wszystkich swoich danych logowania.
Dzięki plikom cookie możliwe jest korzystanie z wielu udogodnień współczesnego Internetu — od przechowywania produktów w koszyku po wyświetlanie prognozy pogody w danej lokalizacji. Jednak reklamowe pliki cookie — zazwyczaj należące do firmy reklamowej — są również przechowywane w urządzeniu użytkownika, co pomaga firmom zbierać informacje o aktywności użytkownika, aby móc wyświetlać mu lepiej dopasowane reklamy.
Jednak nie chodzi tylko o pliki cookie — firmy mogą również śledzić użytkownika na podstawie jego indywidualnego, niepowtarzalnego urządzenia. W technologii Device fingerprinting wykorzystuje się szczególne atrybuty urządzenia — jego system operacyjny, używaną przeglądarkę internetową, adres IP itd. w celu zidentyfikowania go wśród wielu innych urządzeń. Informacje te mogą być następnie wykorzystane do śledzenia aktywności użytkownika i kierowania do niego określonych, a nawet spersonalizowanych kampanii.
Dlaczego firmy śledzą Cię w Internecie?
Firmy śledzą użytkownika w Internecie z wielu powodów, z których wiele ma dobre intencje. Śledzenie online jest często wykorzystywane do dostarczania użytkownikowi lepszych treści, wyświetlania reklam rzeczy, którymi użytkownik może być zainteresowany, oferowania odpowiednich lub zlokalizowanych wiadomości, lub aktualizacji pogody itd. Wszystko to na ogół poprawia jakość korzystania z Internetu.
Śledzenie ruchu w sieci stanowi jednak również podstawę internetowej gospodarki reklamowej. Większość darmowych witryn zarabia na sprzedaży reklam, a najskuteczniejsze z nich są zazwyczaj reklamy ukierunkowane. Pliki cookie śledzące reklamy i inne narzędzia pomagają firmom określić, które reklamy osiągają najlepsze wyniki, a także które reklamy włączyć do innych cyfrowych i e-mailowych kampanii marketingowych. Choć jest to często niezwykle wygodne, rodzi to ważne pytania dotyczące prywatności w sieci.
Techniki śledzenia w sieci mogą być również wykorzystywane do złych celów. Na przykład niektóre programy freeware mogą zawierać ukryte oprogramowanie typu adware. To adware jest prawdziwym źródłem przychodów dla oprogramowania freeware, bombardując urządzenie użytkownika reklamami i znacznie spowalniając jego działanie.
A inne reklamy mogą być po prostu nośnikami wykorzystywanymi do dostarczania złośliwego oprogramowania w przebraniu. (Jeśli reklamy ostatnio zapychają urządzenie, być może masz infekcję adware. Jeśli tak, możesz szybko i łatwo oczyścić swoje urządzenie za pomocą narzędzia do usuwania adware).
Podsumowanie
Mając wystarczająco dużo czasu, możesz przeczesać polityki dotyczące plików cookie wszystkich odwiedzanych przez Ciebie witryn i ręcznie zablokować pliki cookie oraz inne metody śledzenia stosowane przez witryny na rzecz reklamodawców i innych firm zajmujących się przetwarzaniem danych. Możesz też skorzystać z dedykowanej bezpiecznej przeglądarki, aby blokować śledzenie reklam w sposób łatwy i automatyczny.
ZOBACZ RÓWNIEŻ:
Moda na skandynawskie dodatki nie przemija! Wręcz przeciwnie...
Lato zbliża się wielkimi krokami. To chyba najlepszy moment,...
Jako właścicielka domu zaczęłam orientować się w temacie ośw...
Dodaj komentarz